BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 12, 2011

Positif dan negative biar bertempat


Apakah positif?

Apakah negative?

*positif adalah sesuatu perkara, pemikiran atau rasa yang menuju ke arah yang baik atau bagus

*negative adalah sesuatu perkara yang dianggap buruk ataupun yang menolak tak kiralah samada rasa, pemikiran atau pun rasa

Tapi, bila difikirkan, sebenarnye dua2 perlu dalam kehidupan..
Contohnya, cuba fikir remote control xkan berfungsi andai tiada cas positif dan negative yang ade pada bateri…

Begitulah juga dalam kehidupan seharian kita..kita sepatutnya berfikir secara positif bak kate omputih, thinking in positive way in u’r life (motivate ckit) . sebab aku pernah terbace positive tu mempangaruhi cas2 yg terdapat dalam otak dan badan kita..yang membuatkan kite jadi bagus..

Tapi, percaye atau tidak, tak semua benda kita kene terima secara positif,,, contohnya..cuba fikir kalau kita tak semayang, xkan kita nak fikir secare positif yang Tuhan xkan marah..padahal terang-terangan memang salah..ibarat begitulah motifnya disini..(^_^) contoh lain, apabila manusia tu nak mencuri, dia think positif yang dia mencuri tu ‘kerja halal’ atau pun jadi GRO tu ‘takpe’. Agak peril jgk sebenarnya..haha..

Nampak tak ape yg aku cube nak sampai kan? Klau xnampak pakai spek..hehe..
Aku dapat idea ni semase bersiar2..aku akn dpt  idea bile aku makan angin..tapi xkan dpt idea kalau aku terus mengadap laptop n pakse diri untuk pk idea..haha (gile cket)

Aku cume akan pk dan luahkan apa yang aku rasa dan apa yang aku fikir..oklah, dahla cite psl aku..agak bosan sbnrnye..okla, sambung balek topic tadi..macam tu jugak dengan negative tu..kite sebenarnye patut pk negative..tapi biar bertempat..contohnye..benci tu satu perasaan negative..btol x? andai kite gunakan benci tu bertempat..kita akan jadi lebih baik..contohnya,, kite patut benci dengan syaitan..atau kata lainnya..benci dengan kemungkaran (bukan nak berkhutbah sgt pun). Klau xpahm lagi..lu pk la sendiri (dah xde idea, idea dh hilang).

Tapi bahaya kalau kita benci pada manusia..terutama yang berlainan jantina, sebab kadang2 cas tersebut boleh bertukar jadi sebaliknya..jadi hati2lah..be natural.. (terkena kat diri sendiri sbnrnye).  Ni pengalaman aku sendiri, lagi satu, jangan sesekali banyak kate orang..nnti diri sendiri akan hadapi balik situasi tersebut..situasi ni banyak kali dh aku kne..tapi pengalaman nilah membuatkan aku lebih berhati-hati dalam hidup aku..dan jadi yang lebih baik dari dulu…

Kesimpulannya..semua benda yang kita buat kene bertempat…dan fikirlah sedalam-dalamnya agar kita xmenyesal dengan apa yang sudah terjadi dalam kehidupan kita..berbalik kepada remote control tadi…andai kita xgunakan cas positif dan negative yang ade pade bateri tadi dengan betul, dan letakkan pada tempat yang salah kat remote control tu…adakah remote control tadi boleh berfungsi dengan btol dan baik? Begitulah simboliknya..untuk manusia..fikir2kanlah apa yang jadi pada manusia andai positive dan negative tak bertempat….

0 comments: